avatar
marta2109

W lipidogramie robionym parę dni temu okazało się, że mam obniżony cholesterol HDL o 15 pkt poniżej normy laboratoryjnej. Przy czym LDL jest w normie- 120. Nie wiem, czy to powód do zmartwień- tzn iść z tym do lekarza czy nie warto? Niby to ten *dobry* cholesterol, ale obniżenie jest znaczne. Może ktoś wie coś na ten temat, mógłby doradzić?

avatar
123 IP: 89.78.186.**

*HDL o 15 mniejszy*, ale względem jakiej normy ? ogólnie przyjmuje się 30, ale norma dla kobiet to min 50mg/dl, zaś LDL 120 to już niemal górna granica. optymalnie HDL/LDL powinien być ok 1/2, a u ciebie wynosi niemal 1/4
do lekarza zawsze warto pójść, ale pisząc *kilka dni temu* to wypada lekko przed świętami - stres i te rzeczy. odżywiaj się standardowo i powtórz badania pod koniec stycznia, a wtedy porównaj czy się coś nie zmieni

avatar
marta2109 IP: 83.25.140.**

Dla normy powyżej 65 mam 50. Żeby nie było- wyniki powtarzałam dwa razy- w drugim laboratorium, gdzie wyszło to samo- tzn 49. mam 45 kg, 20 lat, POChP od roku (jednak rok temu wszystkie wyniki w normie), ostatnio niewielką arytmię- ale to zapewne od stosowania leków na POChP.
Dodam tylko, że MCH i MCHC w morfologii mam poniżej normy o 3-4 pkt i co dziwne- tak mi się wydaje- wzrost RGB- 1 pkt powyżej normy- może to głupie, że przejmuję się tym jednym punktem, ale norma szacowana jest co do jednej dziesiątej.

avatar
tGirl IP: 83.145.184.**

marto.
Do lekarza zawsze możesz pójść, ale czy czekanie w kolejkach opłaci się, by usłyszeć od niego, że wyolbrzymiasz problem?

Jeśli nic złego się nie dzieje, to nieznaczne odchylenie od norm w wynikach nie jest żadnym powodem do paniki, ponieważ NIE LECZY SIĘ WYNIKÓW, TYLKO PACJENTA.

Jeśli każdy z nas robiłby codziennie ten sam zestaw wyników, to po miesiącu okazałoby się, że nasze wyniki różnią się od siebie, w zależności od dnia cyklu, ostatnio zjedzonych pokarmów, stopnia wysiłku fizycznego.

Wiadomo, że im więcej HDL, tym lepiej, za normę przyjmuje się aby był pomiędzy 40 a 60mg/dL, więc mieścisz się w normie.

Powodem do niepokoju jest wynik HDL poniżej 35mg/dL, ponieważ wówczas wzrasta ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia.

avatar
ALA IP: 87.205.141.**

Dobry cholesterol czyli HdL U KOBIET POWINIEN WYNOSIĆ minimum 4 o mg, zły czyli LdL -- do 130 mg . Trójglicerydy do 150 mg.
Jeżeli jadasz żółty ser to go odstaw bo on u mnie powoduje podwyższone trójglicerydy i obniżenie dobrego cholesterolu .Zwróć też uwagę na fruktozę , czyli owoce typu jabłka tudzież gruszki.

avatar
bolko IP: 80.54.173.**

zastosuj sposób odżywiania regulujący cholesterol zrezygnuj z ciast ,lodów ,ciastek ,ogranicz tłuszcze zwierzęce,jedz zmielone nasiona wiesiołka i dyni[proporcja1:1].makrele,śledzie,czosnek,cebulę,otręby owsiane,oliwę z oliwek.Dużo warzyw.Po miesiącu powtórz badanie.

avatar
olo IP: 80.54.173.**

zajrzyj do ,,Cholesterol i trójglicerydy**.Jest tam artykuł,z którego skorzystałem z dobrym skutkiem.Odżywiaj się własciwie-mało tł. zwierzecych.Dużo roślinnych,ryby.Ważne ,aby przed badaniem nie jeśc 14 godzin,bo złe mogą być wyniki.Wyniki się pogarszają po imprezie z kiełbaskami,żółtym serem,tostami z serem,ciastami,lodami...Wynik zależy od tego ,co wczoraj się jedło i chwilowo może być podwyższony.Nie panikuj.

avatar
odkrywca IP: 80.54.173.**

Znalazłam sposób jak podwyższyc HDL!!!! MÓj wujek miał podwyzszony cholesterol prawie trzysta,HDL 25,TROjglic.250.DIETĄ i pływaniem wszystko wyregulował.Wyjechał na wczasy na 2 tygodnie.Tam jadł to,czym karmili w ośrodku wczasowym,nie jadł tylko wędlin i topionych iżółtych serów.Po powrocie okazało się ,żę hdl jest 60,a chol.całk.znów 300.WNIOSEK: ruch podwyższa HDL.Na wczasach 2 x dziennie po godzinie ppływał w morzu.A diet nie stosował.

avatar
pływaczka rowerzystk IP: 80.54.173.**

HDL PODWYŻSZYSZ TRENUJĄC CODZIENNIE 2x po pół godziny,oczywiście nie od razu,zależy od stanu zdrowa czy stać cię na taki wysiłek.Wysiłek codzienny wyrażnie podwyższa HDL.MNIE podwyższył ponad 2 razy - z 26 na 59.Najlepszy jest rower i pływanie na zmianę,ale codziennie - obowiążkowo.Szybki marsz przez godzinę,tak,aby czuć zmęczenie,albo w domu rowerek treningowy- trzeba zmieniać opór,nie pedałować cały czas na jednakowym ustawieniu.Życzę wytrwałości.

Twoja odpowiedź